Quad futómű gyártás .::. Gokart gyártás .::. Féktárcsa gyártás .::. Használt járművek .::. Alkatrész értékesítés .::. A következő edzés:? - Hamarosan tájékoztatunk!
Keresés
Navigáció
Home Pénzes ASE - gokartozás Hírek - Gokart hírek Gokart - Bajnokaink Gokart versenyzőink 2011. Gokartozásról Versenynaptár - Pontállás Gokart szabályzatok Galéria 2013 Galéria 2012 Galéria 2011 Galéria 2010 Letöltések Gokartoznék! Mit tegyek? Pénzes ASE videók Kapcsolat Archívum 1994-2015 Versenyzőink 1994-2003 Versenyzőink 2004-2007 Versenyzőink 2008-2010
WEBSHOP
» AKCIÓS TERMÉKEK « Akkumulátorok Bukósisak Doboz Elektromos kerékpár, robogó Gokart alkatrészek Gokartok Gokartos ruha Gumik Gyertya Izzók Kenőanyagok, olajok Kerékpár alkatrészek Láncok, lánckerekek Motor Motor alkatrészek Motoros Ruha Quad - ATV tuning Quad- ATV Robogók Univerzális alkatrészek Univerzális felszerelések Összes webshop termék
Hirdetési felület

 





Weblapkészítés:
Eco-Webdesign Kft.

Gokartozásról
  

 

Tulajdonképpen nincs olyan profi pilóta, aki soha nem versenyzett gokartokkal, hiszen azok olyan alapvetõ vezetéstechnikai tapasztalatokat rögzítenek az emberben, amelyek késõbb ösztönszerûen mûködnek a versenyautók irányítása közben is.

A gokartok pilótái között rengeteg késõbbi világbajnok és számos olyan versenyzõ is indul, akikbõl soha nem lesz még fõállású autóversenyzõ sem. Már a gyerekek is válaszút elõtt állnak. Amennyiben teljesítményükkel kiérdemlik, egy újabb apró lépést tehetnek a nagybetûs autóversenyzés felé, de ha az eredmények elmaradnak, a többség az iskolapadban csinálhatja meg szerencséjét. A fiatalok a szabályok szerint 8 éves kortól indulhatnak versenyszerûen a szövetségek által irányított bajnokságokban, de - ahogy a legendákból ismerhetjük - gyakran már 3-4 esztendõsen megteszik elsõ köreiket.

Kontinensenként több különbözõ szövetség látja el az országos és nemzetközi bajnokságok felügyeletét. A legnagyobb közöttük az 1962-ben alapított és 2000 óta az FIA kötelékébe tartozó Commission Internationale de Karting, (CIK - a nemzetközi gokart bizottság) ami a gokart világbajnokság szervezését is intézi. A vb a gokartvilág legnagyobb eseménye, 1964 óta minden évben egyszer, folyamatosan változó helyszínen kerül megrendezésre. 2007-ig 100 köbcentiméteres motorral szerelt "Formula A" kategóriájú gokartok indulhattak, tavalytól viszont a KF1 szabvány szerint épített autók nevezhetõk, amelyekben 125-ös erõforrás, önindító, kuplung és 16000-es fordulatszám-limiter kapott helyet.

A gokart-vb cím nem feltétlenül jó ómen egy fiatal versenyzõnek, hiszen egyelõre nem fordult elõ, hogy egy fiatal gyõztes késõbb a Forma-1-ben is diadalmaskodjon - sõt, az sem gyakori, hogy a bajnokok egyáltalán eljutnak az F-1-ig. Ez eddig összesen Riccardo Patresének (1974), Jan Magnussennek (1990), Jarno Trullinak (1991) és Vitantonio Liuzzinak (2001) sikerült. Az új ezred elsõ versenye ugyanakkor számos késõbbi sztárt felvonultatott: Liuzzi az akkor még szinte kezdõ Lewis Hamiltont és Nico Rosberget is legyõzte, csakúgy, mint az akkor már négyszeres forma-1-es világbajnok Michael Schumachert, aki vendégként indult az egyik futamon..

A vb és az Európa-bajnokság a csúcsnak tekinthetõ KF1 szabályrendszerre alapul, nemzeti sorozatokban ismert a KF2 (12-15 éves korosztály) és a KF3 is, ezek alacsonyabb fordulatszámot és eltérõ minimumsúlyokat írnak elõ. Elterjedt továbbá a KZ1 és a KZ2 is, ezek már sebességváltóval, mégpedig 6 fokozatúval szerelt modellek.

A különbözõ kategóriák között mûszakilag a Superkart a legtekintélyesebb, ezeket az aerodinamikai elemekkel is ellátott jármûveket már 250 köbcentis motorokkal szerelik, és teljes méretarányú pályán versenyeznek velük. A kedvezõ súly-lõerõ arány miatt a Superkartok olykor jobb köridõket érnek el, mint egyes versenyautók. A kategórián belül számos divízió létezik attól függõen, hogy mekkora a beépített erõforrás lökettérfogata, milyen a sebességváltó, sõt, a különbözõ szövetségek is eltérõ regulák alapján szabályoznak.

Az Egyesült Államokban összesen 5 gokartszervezet mûködik, Nagy-Britanniában alapvetõen az MSA kezében van az irányítás, Ausztráliában pedig az FIA és az ausztrál motorsport szövetség közös szervezete diktál.


Forrás: a5.hu

További érdekességek Forma-1-es pilótákról ITT!


Közel két éve tartott már a kartozás európai diadalmenete, amikor "Mi is az a go-kart?" címmel kétoldalas szerkesztőségi cikk látott napvilágot az Autó-Motor 1960. május 15-i számában. Ábrákkal kiegészített, korrekt szakmai tudósítás volt ez a járműről, a szabályokról, az új "divathullám" hasznosságáról.
 
A fogadtatás minden várakozást felülmúlt, azért az autó- és motorkerékpársport "törvénytelen gyermekét" végül is a Magyar Autóklub adaptálta. Az Autósport Bizottság 1961. februárjában létrehozta a szakág első vezető testületét, a Gokart Bizottságot Nádasdi Richárd irányításával. Az igazi lendületet a ferihegyi bemutató jelentette június 11-én. Osztrák és lengyel versenyzők tartottak nagysikerű hírverő versenyt a 450 m hosszúságú, számos fordulóval tűzdelt pályán. Magyar résztvevője nem volt még ennek az eseménynek, de aligha lehetett kétséges, hogy hamarosan megjelennek az első hazai építésű járművek is.
 
1961 augusztusában megalakult a Fővárosi Autóbuszüzem Gokart Szakosztálya, ahol Zborai Ferenc, Szini Béla, Timkó László, Mészáros Mihály és még jó néhány lelkes sportember kötött szövetséget az első kartok megépítésére.
 
Megjelent időközben a Gokart Bizottságtól régen várt építési ajánlat és a versenyek lebonyolításával kapcsolatos szabályrendszer is.
 
Október 4-én ugyancsak nevezetes kart történeti eseményre került sor az Autósport Bizottsága jóvoltából. A nagyszabású ankét 60 résztvevője szemtanúja lehetett az első hazai gép hivatalos bemutatójának. Ifj. Dabi Lajos, az Autóközlekedési Technikum III. osztályos tanulója készítette a gokartot, az IKARUS gyárban dolgozó édesapja segítségével. A mindössze 65 kg tömegű jármű, eredeti megoldások egész sorával késztette elismerésre a bemutató részvevőit. Két hónappal később az Autóbuszüzem, a II. sz. Autójavító és a Csepeli Papírgyár egy-egy "guruló zsámolya" is csatasorba állt azon a Műegyetem rakparti bemutatón, ahol a Dabi-féle jármuvel együtt, immáron négyre növekedett a hazai gokart flottilla. És még ebben az évben - 1961. december 31-én - nyolc gokart indult el a "Récsei" garázs előtti tárolótéren rendezett első meghívásos versenyen. Öt gépet a FAAs kartosai készítettek elő, kettő pedig a II. sz. Autójavító muhelyében született, a nyolcadik jármű pedig ifj. Dabi Lajos Botondja volt. a Dabi-kart kivételével valamennyi versenyjármű 125 cm3-es Danuvia-motorral rajtolt, így az első futamokat követő 15 körös döntőben már "hivatalos" eredményhirdetésre is sor kerülhetett. A 125 cm3-es futamot Morvai Árpád nyerte Lassu Gábor és a legendásan sokoldalú sportember, dr. Zsótér Bertalan előtt. A szilveszteri versenyt követően egyre-másra alakultak a később nagyhírű szakosztályok: Szigethalmi Vasas, Danuvia, MALÉV, Jászberényi VOLÁN.

Nagy lépést tett a Gokart Bizottság is. Megszületett - a FIA által kidolgozott nemzetközi szabályok alapján - a módosított és immár véglegesnek tekinthető hazai szabályrendszer. Négy kategóriát határoztak el a sportág vezetői. 50 és 100 cm3 sebességváltómű nélküli, ill. 125 és 200 cm3-es váltós járműosztályokban. Szabályozták továbbá a jármű fő méreteit, jellegét, a tuning mértékét, a zajszintet, a tüzelőanyag minőségét, sőt még a kialakítandó pálya méreteit is. Sajnos, egy kicsit megkésve, mert az 1962-es Országos Bajnokság kiírásáról lemaradt a sportág. Pedig négy hónappal a szilveszteri verseny után már 42 versenyző (!) nevezett a Hamzsabégi úti idénynyitó összecsapásra, amelyen ismét Morvai Árpád bizonyult a legjobbnak.
 
1963-ban megszületett a bajnoki kiírás. Ebből két beharangozó futamra került sor a Műjégpályán februárban a jégen, márciusban a betonon. Végre május 5-én sor kerülhetett a sportág első bajnoki összecsapására. A MALÉV SC rendezte a versenyt, a Népligetben kialakított pályán.
 
A meghívott osztrákok növelték ugyan az esemény fényét, de sajnos lehangoló bizonyítékát is adták gokart kultúráink különbségének. Szériaosztályban a jászberényi Tóth László, a sport kategóriában Marjai Tamás nyerte a nemzeti bajnokság első futamát.
 
Hamarosan Győrbe is elszáguldott a gokartos "vándorcirkusz". Több ezer ember nézte végig a versenyt, és alighanem már akkor eldőlt, hogy éppen a Rába-parton jön létre hamarosan a magyar kartozás fellegvára.
 
Következett a Dunaújváros és az OB II. fordulója. Ismét ezrek álltak a Vasmű bejárata előtti parkolóban, hogy megismerkedjenek a kart versenyek torokszorító hangulatával. 28 szakosztály - közöttük egyre több vidéki nevezése érkezett a szervezőkhöz, és sok olyan fiatal nevével kellet megismerkedni, akik először indultak versenyen. Acél, Cserny vagy Fehér bátor vezetése már a riválisokat is elismerésre késztette.
 
Ezúttal is Tóth és Marjai szerezték meg a győzelmet a 10000 debreceni néző elott az OB III. futamán. A sport géposztály első magyar bajnoka Garai Sándor lett.
 
Lengyel-magyar-osztrák verseny a Népligetben, "visszavágó" Czestochowában, bemutató Tatabányán, majd még egy osztrák-magyar - a futballmeccs alkalmával - újból a Népligetben. Ez utóbbi verseny külön érdekessége volt ifj. Dabi Lajos McCulloch-motorral hajtott gokartja, amely a hazai 100 cm3-es, ún. "fixes" osztály első és egyetlen komoly járművének számított abban az időben.

Már 30 szakosztály, és 135 versenyző vett részt a 12 hazai és nemzetközi versenyen.

A Bizottság öt bajnoki fordulót tervezett 1964-re. Ekkoriban indult a MAK által felajánlott Három Város Kupája sorozat, Berlin, Varsó, Budapest színhelyekkel. Ez lett később a Szocialista Országok Kupája, a BBK őse. Marjai, Kizman, Győri, Tóth, Erdei, Garai a korabeli válogatottak, akik már más sorozatban jobb eredményeket értek el, mint egykori tanítómestereik, a lengyelek.
 
1966 márciusában Motoca Imre elnökletével új bizottság alakult a régi tagokból és néhány új vezető bevonásával. Az átalakítás lendületet adott az újabb vállalkozásokhoz. Az ÉPFU megrendezte nagy hírverő versenyét a Bosnyák téri piac betonján. Az első "Bosnyák" futamot - Zugló Nagydíját- 13-as rajtszámú, laprugó vázas gépével ifj. Dabi Lajos nyerte. Volt azonban más újdonság is. Gokart-maratonikat kezdtek rendezni a sportklubok, próbára téve ember és gép állóképességét. Az első megbízhatósági versenyt a MÁVAUT Thán Károly utcai telepén bonyolították le. a Csepeli Papírgyár versenyzője Rácz Géza és Erdei Sándor (MALÉV) teljesített legtöbb kört a 45 percig tartó futam alatt. És bár nem álltak legjobban a szakosztályok motorral, további próbák következtek.
 
A második győri futam külön érdekessége az volt, hogy a legtöbb futamgyőzelemmel büszkélkedő, de egyetlen bajnoki címet sem szerzett Marjai Tamás itt tartotta a fölényes gyozelemmel végződő búcsúfellépését. Közben újabb név került a bajnoki pantheonba, Bakó László, az ÉPFU versenyzője.
 
1967-ben megint új névvel ismerkedik meg a szegedi közönség, a Szocialista Országok Kupájának közel 10000 főnyi nézője. Először a sorozat történetében magyar versenyző végzett a futam összetett ötödik helyén: Pekári Miklós. Ez évben még elmaradt a bajnoki cím, de 1968-ban és 1969-ben már ő állt a dobogó tetején, mit a széria osztály bajnoka. Éppen úgy, mint a sport géposztályban duplázó Erdei Sándor. Sajnos a magyar gokartozás legszomorúbb emléku eseményei közé tartozik egy másik szegedi verseny, a Szocilaista Országok Kupája következő, 1968.évi futama. (Horváh György: Klaus Schurig nagyszerű formában volt aznap, egyszerűen nem lehetett legyozni. Már csak a harmadik futam volt hátra, és látszott, hogy nagyon nagy csata lesz az NDK és a szovjet versenyzők között. A katasztrófa már az első körben bekövetkezett. Ezután már csak egyetlen kört tett valamennyi versenyző és egy szál virágot dobott arra a helyre, ahol Schurig életét vesztette.) Nem függ össze a katasztrófával, de az évtized végére aggasztóan lecsökkent a versenyzők száma. 1969-ben összesen 32 értékelhető bajnoki eredmény született, ami nem kis nyugtalansággal töltöttel el a sportvezetést. Ismét új Gokart Bizottság alakult.
 
Szinte nincs nagyváros Magyarországon, ahol nem rendeztek gokartversenyt. Sopron, Vác, Békéscsaba, Jászberény, Veszprém mellet további két új színhely kapcsolódik be a rendezésbe. Szombathelyen 1970-ben kezdődnek az évadnyitó Húsvéti Tornák, Dunaújváros pedig a leállított szegedi nemzetközi versenyek rendezését vállalta magára. 1000 m hosszú pályát alakítottak ki a Tanácsház előtti téren, ahol hét ország élvonalbeli kartosai voltak a legnagyobb hazai gokartverseny résztvevői. No meg az a 8000 néző, aki a Szocialista Kupában elszenvedett magyar vereségért a Dunaújváros Nagydíjáért kiírt futamban Szűcs és Sebestyén Mihály nagyszeru 4., ill. 6. helyezésével vigasztalódott.
 
Sajnos az év végén a csehszlovákok indulásával tovább romlottak esélyeink a szocialista országok versenyében. Míg Dvorszky Nándor a MAK Autósport Bizottság nevében szűkkeblűséggel vádolja az egyre csökkenő támogatást adó vállalatokat, addig a csehszlovák TV háromórás egyenes adásban közvetítette az akkor Barátság Kupának nevezett versenysorozat utolsó, hazai futamát. A magyar bajnokságot ezúttal senior (felnőtt) és junior kategóriában bonyolították le, ami ez évben a Csepeli Papírgyár versenyzőinek, Szucs Józsefnek és Győri Lászlónak jelentett bajnoki koszorút. Hamarosan kiírják az ifjúsági kategóriát a 14-17 évesek számára, és a nyár elejei esztergomi versenyen már hat résztvevő indult ebben a géposztályban. Javult a helyzet, és Acél József, a Gokart Bizottság vezetője a versenyzők számának 40%-os növekedéséről számolhatott be. Horváth György kiváló versenybírói gárdát hozott össze. Megjavultak a technikai feltételek, új 19 LE-s CZ blokkok érkeztek a válogatott versenyzők számára. Ašj név is kerül a bajnoki listára. A junior osztály legeredményesebb versenyzője, az akkor éppen 30 éves Nagy József, a FKFV versenyzője. A Szántó László-Pekári Miklós versenyző-szerelő páros az eddigi legjobb nemzetközi eredményt hozta Dunaújvárosban, az összetett 3. helyet. Végül a csapat is nagyszerűen szerepelt, a cseh, lengyel válogatott mögött végzett, megelőzve az NDK-t és a Szovjetuniót. Ez volt az első aranykor. 1976-ban 140 igazolt versenyző és 23 szakosztály volt.
 
1978 a következő fordulópont a hazai kart történelemben, amikor is az OTSH sportként ismerte el az autósportot, így a gokart sportot is.
 
Megalakult az MAMSZ, Tóth István elnökletével, főtitkár pedig a MAK Sportosztály eddigi vezetője, Nádor István lett. Létrejön a Gokart Szakbizottság, Dvorszky Nándor irányításával.
 
Teljesülni látszanak a régóta féltve őrzött titkos álmok. Nádor István azt ígéri, hogy egy év múlva pályaversenyek lesznek a Velencei-tavi Közlekedési Parkban. Dunaújváros már a 10. nagy nemzetközi versenyét rendezi, a hazai gokartosok közül egyre többen ismerkednek meg a nyugati motorokkal. 92 értékelhető eredményt mutat az évadzáró bajnoki táblázat. Megint két Nagy, Kesjár, ifj. Sebestyén Ferenc az élen.
 
Hamarosan az új bizottság legtöbb eredményre jogosító kezdeményezésébe életet lehetnek. Elindul az ún. úttörő kategória a 12-14 éves versenyzők számára. A párját ritkító elképzelés rendkívül fontos lépés volt az utánpótlás biztosítására.
 
Az olomouci Sigma GP-n a győri Nagy László élete egyik legjobb eredményével 2. lett egy svéd gokartos mögött, nagyszerű ellenfelek egész sorát megelőzve. Az első, szocialista országban rendezett C-kategóiás EB-futamon. Nagy László a 26., Nagy József a 31. Érdekesen alakult viszont a bajnoki sorrend az I. osztályban. Jószef győz, Laci a 2., Sebestyén Mihály a 3.
 
Nagy év volt 1979 is. Összesen 127 értékelhető eredmény született, immáron hat kategóriában. De talán a legnagyobb esemény, hogy elkészült a győri tanpálya, amely nemzetközi gokartversenyek rendezésére is alkalmas. Ez volt az első kiépített pálya Magyarországon, pontosan 18 évvel az igény megjelenése után!
 
Még alig fogta fel a sportág a győri tanpálya születését, máris jelentették, hogy elkészült a kecskeméti DUTÉP európai színvonalú gokart stadionja. Ugyancsak fejlődik a járműállomány. Bejön az új 250 cm3-es géposztály. Egyre több Rotax tűnik fel a versenyeken. Ekkor 28 szakosztályunk és több mint 150 licences versenyzőnk volt. Három évvel azután, hogy Kesjár Csaba először nyert ifi bajnokságot 1980-ban, 18 évesen a magyar nemzetközi kategória bajnoka lett. Összesen 34, 12-14 éves úttörő indult a bajnokságban. Lengyel Attila nyerte a speciál kategóriát,
Magyar Róbert pedig a széria bajnokságot, az 50 cm3-es Simson-osztályban. Hamarosan összevonták ezt a két csoportot, és 1981-től a következő hét kategóriában nevezhetett a meglehetősen szép számú versenyzőgárda: 50 cm3-úttörő, 125 cm3, ifi, 125cm3 széria és 250 cm3 széria osztály. Volt egy 125 cm3 nemzeti licences kategória és a C-2 ill. C-1 nemzetközi licences osztály.
 
1982-ben hat versenyt pályán és hetet még mindig a városok útjain bonyolítottak le. A legtöbb futamot is ebben az évben rendezték.
 
Ez időben indult a Duna Kupa versenysorozat, amely három év, tündöklés után megszűnt.
 
Megszületett viszont az addigi legnagyobb magyar BBK- siker, Nagy László megnyeri a kecskeméti futamot, míg József a 4. helyen végez az összetett versenyben. A magyar csapat - először a sportág történetében - második lesz a csehszlovákok mögött. Mindez 1983-ban történt, amikor is kiírták az A-100-as kategória versenyeit, amelyben az első győztes Lengyel Attila volt, Nagy József ki tudja hányadik bajnoki címét szerzi. Lachmann a C-2-ben, Tokár és Palczer a másik két C osztályban győz. Kozák nyeri az E-250-es bajnokságot, Faragó az ifi, míg Varga György az úttörő kategóriában eredményes.
 
Lassan kiszorulnak a versenyek a városokból. A felszabadulási Kupa elnevezésű pécsi összecsapás volt az utolsó eseménye a 22 éve tartó patinás szériának. Nem lehet tudni pontosan, hogy a túlzott óvatosság, vagy a kérlelhetetlen városatyák szigora szorította a gokartversenyeket a kiépített pályák biztonságot adó, zárt kapui mögé, de tény, hogy 1985-ben már egyáltalán nincs utcai verseny. Bár 120 körül volt az indulók száma, a pályán rendezett versenyek nézőszáma mégis katasztrofálisan csökkent.
 
1985. január 1-étől ismét változás történik a MAMSZ-ban. Sipula István lesz az elnök, a főtitkár pedig Nádasdi János.
 
A Gokart Bizottság új rendszert léptetett életbe, amely elődöntőkre és döntőkre egyszerűsíti a futamok lebonyolításának rendjét. Ez az év hozza egyébként a legnagyobb sikert a BBK-ban. Szigetvári Mátyás megnyeri mindhárom futamát, a magyar csapat pedig a kecskeméti összesített pontversenyt.
 
Érdekes, hogy a bajnokságban Szigetvári csak a harmadik lett a C-2-ben Farkas Tibor és Nagy László mögött. Megint Nagy József nyerte a C-1-et Sárközi Zsolt pedig az ifjúságiak versenyét, míg a legkisebbek között Szenics Gábor diadalmaskodott. Nem véletlen az sem, hogy a pálya a kartozás fellegvárává tette Kecskemétet.
 
Egy évvel később is a DUTÉP bizonyult a legeredményesebb magyar szakosztálynak. A nyolc kategóriában megnyerhető bajnoki címet ugyancsak a kecskemétiek kapták meg Farkas, Cséplő, Kocztur és Szenics személyébe. Két bajnokságot vitt haza Szász László, aki egyúttal az 1986. évi abszolút gokart bajnoki címet is megszerezte.
 
Ismét fogynak a versenyzők, és sajnos csökken a nézőszám is.
 
Az ennél jóval nehezebb körülményeket is megért gokart sport mindemellett kiváló erőket tart életben Kecskeméten és Győrben is. Az 1986-ös győri BBK vagy az 1987-es kecskeméti CIK Trófea nemcsak az elvárás színvonalát, de a megvalósítás módját illetően is igazi profi munkának számított, főként az utóbbi verseny előkészítése és megrendezése, amely a hazai gokart sport történetének eddigi legnagyobb eseményének bizonyult. A csaknem tökéletesre sikerült rendezvénynek köszönhető, hogy 1988-ban a MAMSZ és Kecskemét kapta a Formula C, ill. Intercontinental C Világ és Európa-bajnoki futamának rendezési, ill. lebonyolítási jogát.
 
Az 1988-as Kecskeméten rendezett Gokart Világ- és Európa-Bajnokság feltette a pontot arra az i-re, melyet a lelkes kecskeméti csapat már hosszú évek óta rajzolt. A világszínvonalú Gokart Stadion megépítése és átadása 1980-ban, majd sikeres hazai és nemzetközi versenyek sora vezetett el ahhoz, hogy a CIK (a FIA gokart szekciója)megadta a jogot az 1988-as Formula-C Világ- és Intercontinental-C Európa-Bajnokság megrendezésére. A MAMSZ égisze alatti rendezvényt a rendező Szigethalmi Magánkereskedők Munkás Sport Klubja komoly kecskeméti összefogásban kitűnően tálalta. A mintegy 15000-20000 helyszíni néző, vagy a televízió élő adásán keresztüli érdeklődők egyedülálló látványosság részesei lehettek. A 20 ország több, mint 100 versenyzője máig is szép emlékeket őrizhet az első kelet-európai gokart világbajnokságról.
 
A világversenyen 4 magyar versenyző is rajthoz állt. Szász László a legjobb 34 közé jutva a világbajnoki mezőny döntőjében 28.-ként végzett. Az európa-bajnoki mezőnyben Faragó-Szabó András a 13. helyen futott célba, Balázs Attila és Jaszenovics Gábor ugyancsak az európa-bajnoki mezőnyben álltak helyt. A 1988-as Formula-C Világbajnok a svéd Rydell lett, második a német Siemens, harmadik az olasz Tarabelli. Az Intercontinental-C kategória Európa-bajnoka 1988-ban az olasz Saitta, második a német Beule, harmadik az olasz Pellegrini.
 
A világbajnokság nagyban hozzájárult a gokart magyarországi ismertségéhez, de a Kesjár Gokart Iskola az évek alatt még több versenyzőt tudott toborozni a gokartosok táborába. Az iskolát Kesjár Csaba édesapja, Kesjár János alapította fia tragikus balesete után 1988-ban. Az első két évben Kecskemét adott otthont az iskolának, majd 1990-től az erre a célra épített Budapest X. kerületi Hangár utcai pálya az iskola helyszíne. Évente száz-százötven-kétszáz 7-14 éves gyerek vett és vesz részt a négynapos kurzuson. A négy nap pontosan kidolgozott és jól bevált tematika szerint zajlik. Az iskola sikerét az mutatja leginkább, hogy évente 4-8 gyerek és szülei a versenyzés mellett dönt és a következő versenytől, vagy szezontól részese a magyar bajnoki futamoknak. Mára több, mint tíz egykori tanuló eljutott az autóversenyzés valamely osztályába, és a 2000. évi nyári szünet 12 hetében is 158 gyerek vett részt a Kesjár Gokart Iskolában.
 
Az 1989-es esztendő számos nemzetközi sikert hozott. Szász László bár elvesztette magyar Formula-C bajnoki címét Szenics Gáborral szemben, mégis az addigi legjobb magyar eredménnyel 9. lett az olomouc-i Világbajnokságon. Bakos András Salzburgban első magyarként nyert Nyílt Nemzetközi Osztrák Bajnokságot.
 
1990-ben a Formula-C kategória bajnokságát Bakos András nyerte az előző évi bajnok Szenics Gábor előtt, és megvédte Intercontinental-A bajnoki címét is. Júniusban Oppenrodban(D) Bakos András megnyerte az egyéni versenyt és ifj. Farkas Tibor második lett a népes junior-mezőnyben. A franciaországi Formula-C Világbajnokságon Bakos a 17.
 
Lassan meghonosodnak a nemzetközi, illetve azokhoz közel álló géposztályok Magyarországon. Néhány év alatt a nemzetközi kategóriák bajnokságai teljes mértékben hozzáigazodnak a nemzetközi előírásokhoz, míg a volt keleti motorokra épülő nemzeti kategóriák megszűnnek. Helyettük azonban születnek újabbak, korszerűbbek, melyek közelebb állnak a nemzetközi szokásokhoz és elvárásokhoz. Háttérbe szorultak a sebességváltós motorok és helyettük a 100 köbcentiméteres motorok honosodtak meg mind a felnőtt, mind a junior osztályokban. A gyerekek hasonló, de gyengébb 80 köbcentiméteres Comer motorokkal kezdtek versenyezni. A folyamat átmenettel, néhány
év alatt zajlott, így nagyobb zökkenő nélkül tudták követni a versenyzők.
 
1992-ben komoly veszély vetette árnyékát a kecskeméti Gokart Stadionra. A rendszerváltás nyomán a pálya tulajdonost váltott, és Kecskemét Város Önkormányzatának tulajdonába került. A pályára a város piacigazgatósága vetett szemet. A tiltakozás során sok helyütt megmozdult a Föld és a sportbarátok, a helyi lakók, és több politikus is kiállt a pálya megmentéséért. A város vezetése végül feladta tervét, és bár nagyobb összegű beruházásra kényszerült, de a pálya szomszédságában építette meg a piaci területet.
 
A kilencvenes évek elején végre több magyar is eljutott világversenyekre. Bakos András Formula-C világbajnoki 9. lett Belgiumban. Ifj. Farkas Tibor 1991-92-ben Junior Világkupán vett részt, és a második évben Göteborgban 24. helyen jut a döntőbe. 1993-tól a Formula-A Európa-Bajnokságon indul csakúgy, mint Forró Judit, aki 1994-ben megnyeri a magyar bajnokságot is kategóriájában. Bakos András és ifj. Farkas Tibor is nyer Nyílt Osztrák Bajnokságot. Bakos a Formula-C Világbajnokságon 7. a lengyelországi Bydgoszczban. A Formula-A Világbajnokságot Argentínában rendezik, ahová eljut ifj. Farkas Tibor és Forró Judit is. Tibor a 13. helyen bejut a 34 közé, Judit a reményfutamból verekedi be magát. Sajnos mindkettőjüket műszaki problémák gátolták meg igazán jó eredmény elérésében, a döntőben fel kellett adniuk a küzdelmet.
 
Kecskemét túlélte a veszélyt, Győr azonban elesett. 1994. decemberében kimondta az önkormányzat, hogy a szomszédos lakóházak falán nem okozhat nagyobb zajszintet a gokart, mint 50dB. A valóság az, hogy a szomszédos régi 1-es főúton haladó forgalom által okozott zaj szintje is magasabb ennél.
 
A következő vévben a magyar bajnoki futamok mindegyikét Kecskeméten rendezték. Szerencsére a kecskeméti pálya sorsa egy időre megnyugtatóan rendeződött, amint a kecskeméti Quaestormási Motorsport Egyesület 10 évre megszerezte a pálya használati jogát. Üde színfolt a ma már hagyományosan megrendezésre kerülő nyíregyházi terem gokart verseny, melyet a szezonkezdet előtt láthatnak a nézők az ország második legnagyobb sportcsarnokában. A szűk kanyarok és csúszós pozdorjalapok melyek a talajt jelentik igazi látványosságról gondoskodnak, így minden évben szép számú versenyző és néző gyulik össze az év első versenyére.
 
Kálmán Péter már az előző évi Európa-bajnokságon is a leggyorsabbak között volt, de az igazi eredmény 1996-ban vált valósággá. A poznan-i (PL) Intercontinental-A Európabajnokságon a 143 induló közül a legjobb 34 közé jutott, és a döntőben az előkelő 4. helyen végzett! Bakos András a Formula-C Európabajnokság harmadik futamán a 2.
helyen futott célba és összesítésben ugyancsak EB 4. helyen zárta a sorozatot.
 
1997-től kelt életre a FIA Közép-Európai Zóna Trófea, mely a közép-kelet-európai országok (Ausztria, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország) bajnoksága a nemzetközi géposztályokban: Formula-C, Intercontinental-A, Intercontinental-A Junior. A sorozat legnagyobb magyar sikerét Szombathelyi Bence érte el, aki 1997-ban és 1998-ben elnyerte a trófeát az Intercontinental-A Junior géposztályban. Futamgyőzelmet mondhat magáénak Kálmán Péter és ifj. Oláh Gyárfás Intercontinental-A, Bakos András és Oláh Csaba Formula-C géposztályban. A Trófea, mint sokfutamos sorozat verseny, vesztett kezdeti népszerűségéből nagy idő- és energiaigénye miatt, ezért 2000-ben már egyetlen rendezvény keretében hirdetnek győzteseket. Összességében sikeres a Trófea, közelebb hozza a régió versenyzőit, és megmérettetést ad a nemzetközi kiugráshoz minden induló számára.
 
1997-ben a meghonosodott nemzetközi géposztályok után létrejött a Nemzeti-A hazai osztály, melyben egyforma 100 köbcentiméteres Komet motorokkal indulnak a versenyzők. A váz bármilyen gyártmányú lehet, de a motorokon nem szabad változtatni. A gépek teljesítményének egyformasága garancia a mindig szoros versenyre. Az MZ motoros gépek csak néhány év múlva szorultak ki teljesen, de a váltó nélküli motorok azok, melyek követték a nemzetközi trendeket.
 
A példa nyomán további két géposztály született 1999-ben: a Nemzeti TOP 100, és a K-100. A változásokat elsősorban üzleti remények indokolták, amint azok promotálói az üzletileg ugyancsak sikeres Nemzeti-A géposztály sikerén fölbuzdultak. A sportág növekedésének szemszögéből figyelve a változásokat, azok részben új versenyzőket nyertek meg a sportág számára. A K-100 géposztály anyagilag a legelérhetőbb a jelenlegi összes géposztály közül, és bár a sebesség alacsonyabb mint másutt, mégis egy-két év alatt az egyik legnépesebb mezőny alakult ki itt elsősorban új versenyzőkből. A mintegy 15 rendszeres induló létszáma nagyon jelentős, ha figyelembe vesszük az összesen körülbelül 70 aktív versenyzőt.
 
Amint az előzőekből látszik, a gokart sportban is történt egyfajta "rendszerváltozás". Csakúgy, mint a gazdasági élet más területein, itt is vállalkozói alapon muködik a versenyzők és gokartozni vágyók kiszolgálása. A gyártók és kereskedők jó minőséggel, kiszolgálással és árral próbálják meghódítani remélt vásárlóikat. A modell működik és működni fog, hiszen Nyugat-Európában komoly ipari és kereskedelmi vállalatok élnek a gokartozás világában.
 
A Győrött elszenvedett veszteség után nagyon jól jött az Ostffyasszonyfa melletti Pannóniaring felépülése. A gyorsasági versenypálya belső területén egy több, mint 1000 méteres gokart pálya épült. A pályának kiváló az aszfaltja és nagyszerűek a kiszolgáló létesítmények. Az első versenyek 1998-ban kerültek megrendezésre, és 1999-tol magyar bajnoki versenyeknek is helyet ad a pálya. Az osztrák tulajdonosok kiválóan működtetik a pályát, hiszen a magyar bajnoki futamok mellett osztrák bajnokság, Közép-Európai Zóna Trófea is rendszeresen helyet kapott rajta.
 
A világversenyek porondjára több versenyző is eljutott az utóbbi években. Kálmán Péter Formula-A Európa- és Világbajnokságon vett részt 1999-ben, és egy alkalommal a 14. helyen kvalifikálta magát a 34-es döntőbe, ami a mintegy 100 induló között fantasztikus eredmény. Bakos András a 4. Monaco Kart Cup-on 1998-ban megszerezte a győzelmet Intercontinental-C kategóriában. Egy évvel később Kálmán Péter az Formula-A kategóriában 13. lett. Bakos András 1999-ben a Formula-C Világbajnokságon 6. 2000-ben a FIA Zónabajnokságot Bakos nyerte a Formula- C kategóriában. Magyar Miklós és Paár Barna is eljutott világversenyekre, nekik azonban egyelőre nem sikerült a döntőbe jutniuk.

2003-ra a rendszerváltás által hozott gazdasági és politikai verseny a gokartsportban is még inkább kiteljesedett. A magyar gokartsport szereplőinek egy része úgy gondolta, hogy egy új "szövetség" alakításával jobban tudják irányítani saját sorsukat, és ez előnyöket biztosit számukra. Hogy ez valóban így lett-e vagy lesz-e, az a jövő kérdése, mindenesetre a Magyar Gokart Szövetség 2004 év végéig folyamatosan működött és versenyeket rendezett. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség - mely a nemzetközi gokartsport szervezet, a CIK kizárólagos képviselője Magyarországon - e mellett természetesen továbbra is gazdája volt saját bajnoki futamainak és nemzetközi versenyeknek. A versenyzők összlétszáma nem gyarapodott ám kétfelé oszlott, ami nehezebbé tette a versenyek gazdaságos megrendezését. Ugyanakkor az ellentétek oldódni látszanak és talán hosszú távra fel is oldhatók, melynek első jele a 2004. augusztusában Kecskeméten megrendezett közös bajnoki verseny, melyen mindkét szervezet versenyzői részt vettek.

A nemzetközi porondon szerencsére további értékes eredményekkel gazdagodtunk. 2001-ben Kálmán Péter Formula-A Európa-bajnoki futamon, eddigi legjobb magyar eredménnyel második helyezést szerzett.
A 2003-as évben Magyar Miklós Intercontinental-A kategóriában, Hatvani Bálint a juniorok között Közép-Európai Zóna bajnok. Antonfeld Péter Szlovákia junior bajnoka.
Gyuricza Péter a CIK szuperkart nemzetközi versenysorozatában az éves összesítésben a 3. helyet szerezte meg. (A Szuperkart versenyek, Formula-1-es versenypályákon, 250ccm-es gokartokkal 50 km-es távon zajlanak.)
2004-ben Kispál Tamás az olaszországi junior EB selejtezőn a legjobb 34 közé jutva, majd a döntőkben 15. helyet megszerezve, kivívta az EB döntőn való indulás jogát. A junior EB döntőn Portugáliában sajnos kevésbé szerepelt jól, itt már nem sikerült a legjobb 34 közé jutás.
A 13 éves Antonfeld Péter a németországi JVO sorozatban a juniorok között 14 futam alapján az előkelő harmadik helyet szerezte meg és egy alkalommal ő is állhatott a dobogó legfelső fokán. Majd a Pármában lebonyolított Gokart Gyártók nemzetközi versenyén az Intercontinental-A Junior kategóriában a két futam eredménye - 3. és 7. hely - alapján az összesített 3. helyezést szerezte meg 68 induló közül.
Ifj. Oláh Gyárfás az olasz ROK kupa észak-nyugati csoportjában futamgyőzelmet aratott, majd az októberi döntő futamon 19 környi vezetés után, "csak" a 4. helyen futott célba, mert a befutó körben kétszer is kilökték.
Horváth Attila Intercontinental-C kategóriában a szlovák bajnokság második helyezettje.

Felavatták az Euro-Ringet! András Csaba, a pálya igazgatója, Kovács István Örkény és Mihályi Sándor Pusztavacs polgármestere 2004. szeptember 26-án a pálya célvonalán elvágta a piros-fehér-zöld szalagot, ezzel hivatalosan megnyitotta kapuit az EURO-RING az autó-, motor- és gokartsport részére.


Irodalom:
Tóth Lajos: Gokart - Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1988

Az anyaggyűjtésben és lektorálásban segített:
Bakos András, Dvorszky Nándor, Gerley Sándor, Dancsó Pál, Földi Attila, Mester István, Négyesi Pál, Szabados Lajos, Szamos Miklós, Sztankovics Györgyi, Sztankovics Sándor, Temesváry György.
 
Szerkesztette: Tarlós István

Forrás: MNASZ.hu
 
  
 
Ajánlom az ismerősömnek
Webshop info
Jelenleg 12975 db termék
található a webshopban.
Kosár
Termékek száma: 0 db.
Értéke: 0 Ft

Bejelentkezés
Hirdetési felület

- Impresszum - Partnereink - ÁSZF - GYIK -

Copyright © 2010. PÉNZES ASE - Minden jog fenntartva!